Közérdekű Hírportál
Közérdekű Hírportál
 
Menü
 
 
JOGSEGÉLY

AUTÓS JOGSEGÉLYSZOLGÁLAT A SZÖVETSÉG REGISZTRÁLT TAGJAINAK!!

dr.SZIKLAI JÁNOS ügyvéd

telefon: +3620/939-17-88

e-mail: drsziklai@t-online.hu

web:  www.sziklai-ugyved.hu

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

 

  

 

 

 

Impresszum

 

 
AKTUÁLIS
AKTUÁLIS : VITÁRA BOCSÁJTVA!! -

VITÁRA BOCSÁJTVA!! -

  2011.06.14. 15:01

VITÁRA BOCSÁJTVA!

Kérdések, vélemények és módosítási javaslatok a kerékpáros közlekedés integrációjának megkönnyítése érdekében

A kerékpárok egyre nagyobb számú megjelenése a városok útjain, a közlekedési kérdéseken felül, meglehetősen sok jogi és társadalmi problémát vet fel, amelyeket soron kívül meg kell oldani.  A világ azon országaiban, ahol a kerékpározásnak nincsenek több évtizedes hagyományai, de a lobbi erősödéséből adódóan, ennek a közlekedési formának a hívei aránylag nagyszámban jelentek meg az utakon, egyre több helyen gondolkodnak a szabályozás átalakításán.


A politika, az új, úgynevezett divatos és zöld közlekedés „nagyszámú” (lásd: Critcal Mass) résztvevőjét átgondolatlanul, különleges előjogokkal ruházta fel, ezzel komoly jogi, társadalmi és közlekedésbiztonsági problémákat okozva. Első sorban, olyan átgondolatlan, hatástanulmányok és előzetes kommunikáció nélküli szabályokat alkottak, és fogadtak el, amelyek jelentős része nem szolgálja a közlekedők védelmét. Ezen szabályokat ráadásul utólag is rosszul, vagy sehogy nem kommunikálták, és az ellenőrzést sem végezték kiemelt szigorral. A várost behálózó, sokszor szerencsétlenül, kialakított (csak legyen!) kerékpárutak sok veszélyt jelentenek, különösen akkor, ha kerékpárosnak azt sugallják, hogy minden szituációban ő a „nyerő”.  Ezzel sikerült elérni, hogy sokakban, a józan óvatosság csírája sem található meg, és megpróbálnak „erőből” érvényt szerezni olyan szabályoknak is, amelyek a forgalom többi résztvevőjét már a megalkotásuk pillanatában is megoldhatatlan helyzet elé állították. ebből adódóan olyan jogsérelem érte a többi állampolgárt, amely morálisan is kárt okoz. Az szűrhető le belőle, ha egy a társadalom egészéhez mérten elhanyagolható számú állampolgárt képviselő csoport szószólói magukat zöldnek kiáltják ki, elég agresszíven és hangosan lobbiznak, akkor olyan előjogokra is szert tehetnek, amelyek a többséget hozzák hátrányos helyzetbe. Mindannyian ismerjük a „vannak az egyenlők és az egyenlőbbek” mondás lényegét.

                                                                                            

Egyre több állampolgárban fogalmazódnak meg az alábbi kérdések:

  • Vajon miért van az, hogy egy réteg évtizedek óta olyan járművekkel vehet részt a közúti közlekedésben, amelyek nincsenek felszerelve a kötelező kiegészítőkkel, és a rendőrség soha nem kapott olyan egyértelmű utasítást, ami ezt a veszélyes, és jogsértő állapotot megszüntethette volna? (például a rendőrség következetes, és kemény fellépése révén, lényegesen megcsappantak az autósok által okozott súlyos, halálos balesetek, illetve lassan, de növekszik a szabályok iránti tisztelet. Tehát a folyamatos, szigorú ellenőrzés, és a szabályok józan módosítása hozhatja meg a mindenki számára megnyugtató megoldást.)
  • Hogyan lehet úgy megvásárolni és forgalomba helyezni kerékpárt, hogy a szabályok által előírt biztonsági kiegészítőkkel nincs ellátva (lámpák, kilométeróra, stb…).
  • Hogyan lehet úgy elhozni az üzletből a kerékpárt, hogy nincs érvényes műszaki vizsgája?
  • A balesetveszélyes összevisszaságot megszüntetve, miért nem lehet szabványosítani a fényforrások minimális fényerejét és méretét?
  • A kerékpárost miért nem lehet kötelezni arra, hogy az alapvető első és hátsó fényforrások mindig jól láthatóak legyenek, és a nap 24 órájában a kerékpár tartozékaként, a mozgásban lévő járművön megtalálhatóak legyenek?
  • Hogy történhet meg, hogy egy a politika által preferált, kiváltságos közlekedési résztvevőként kezelt réteg, úgy vehet részt a forgalomban, hogy semmilyen regisztrációs szám nincs a járművén, ami alapján egy szabálysértés, vagy baleset ügyéből kifolyólag „utolérhetővé” válik?
  • A kerékpárra miért nem kell kötelező biztosítást kötni, mikor ezzel is okozhatnak milliós károkat, vagy éppen halálos kimenetelű balesetet is.
  • Hogyan lehet napi rendszerességgel, olyan járművel résztvenni a forgalomban, amelynek nincs előírva az időközönkénti, és kötelező műszaki ellenőrzése?
  • Hogyan vezethet valaki úgy járművet, hogy az alapvető közlekedési szabályokból nem vizsgázott le?
  • Hogyan lehet, hogy a sebességmérő óra nem tartozéka a kerékpárnak, mikor a kerékpárosokra vonatkozóan is vannak sebességkorlátozások.
  • Hogyan lehet olyan egyoldalúan megalkotott közlekedési szabályokat életbe léptetni, amelyek a közlekedés valamennyi résztvevője számára veszélyt jelentenek, és a többség számára még joghátrányt is okoz az alkalmazásuk?
  • Hogyan lehetséges, hogy a kerékpárosokat, a „gyengébb jogán” olyan forgalmi szituációkban is előny illeti meg, ami a többiek számára fizikailag betarthatatlan, és életszerűtlen.
  • Hogyan fordulhat elő. hogy ezeknek a jogszabályoknak az alkotói, illetve elfogadói, semmilyen jogi felelősséget nem vállalnak, az időnként életveszélyesen szakszerűtlen döntéseik miatt? A hatáskörében elkövetett gondatlan veszélyeztetés nem új fogalom, a közlekedést pedig életre játszák, tehát jogos lenne az ilyen jellegű szigorítás is!

A hazai kerékpározás jövője, a kerékpárosok és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága érdekében előterjesztjük javaslatainkat:

  • A kerékpárok értékesítésére, üzembehelyezésére, és üzemben tartására vonatkozó szabályozás módosítása, mely kimondja, hogy minden – a közúti forgalomban várhatóan résztvevő (azaz nem zártpályás sporteszköznek számító) - kerékpárt fel kell szerelni, a megfelelő  -  szabványban minimálisan meghatározott  -  fényerejű, és fénykibocsátó felületű világítótesttel, illetve…
  • Csak olyan kerékpárt lehet forgalomba hozni, amelyet elláttak a KRESZ-ben előírt szabályok betartásához szükséges kiegészítőkkel. Ezek a következők:

1.     A már említett, szabványos méretű, minden körülmények között jól látható és fixen rögzített első, és hátsó fényforrások

2.     Sebesség mérő óra. - Mivel a kerékpárokra vonatkozó sebességkorlátozások betartását ennek a hiányában nem lehet megkövetelni, ez pedig egyoldalúvá tenné a szabályozást, és a járművet alkalmatlanná teszi a közúti közlekedésben való részvételre. (El kellene gondolkodni az irányjelző kötelezővé tételére – EU szabályzás lehetne!!)

3.     A kerekekre, oldalirányból jól látható módon szabványos méretű fényvisszaverőket kell felszerelni. A kerékpár elején és hátulján, szintén gondoskodni kell a szabványban meghatározott méretű, fixen rögzített fényvisszaverők elhelyezéséről.

4.     Sárvédők kötelező alkalmazása, mivel a járdán, esőben való kerékpározás esetén, a gyalogosokat összefröcsköli a kerekekről távozó víz.

5.     A törvényben meghatározott hangjelzés kibocsátására alkalmas berendezés megléte.

  • A kerékpárt, forgalomba helyezni csak érvényes műszaki vizsgával lehet, amelyet a gyártó is elvégezhet. Ezt hivatalos okmány formájában kell igazolni. A kerékpár forgalmazója, a kerékpár átadása előtt, köteles azt ellátni a szükséges regisztrációs számmal (továbbiakban rendszámmal), és a kísérő okmányokkal.
  • Mivel a közúti közlekedésben, a kerékpárral is csak érvényes kötelező biztosítással lehet résztvenni, az új kerékpár átadásakor, az autószalonokhoz hasonló metodika alapján lehet a biztosítás megkötését lebonyolítani.
  • A kerékpárokat évente közlekedésbiztonsági vizsgálatnak kell alávetni, melynek az elvégzésére az erre a feladatra beregisztrált, hivatalos kerékpárszervizek jogosultak, és a gépkocsikhoz hasonló módon, a kerékpár forgalmijában, illetve a rendszámra ragasztott matricával igazolják a műszaki vizsga tényét. (amennyiben a kerékpáron, a kötelező vizsgát megelőző időszakban olyan jellegű javítást végeznek, amely a műszaki vizsgával egyenértékű ellenőrzést is tartalmazza, a vizsga igazolás kiadása, és az aktuális matrica felhelyezése kiválthatja az egyébként más időpontban esedékes műszaki vizsgán való részvételt.)
  • A kerékpárosnak láthatósági mellényt és a törvény előírásainak megfelelő fejvédőt kell használni. Ennek az intézkedésnek a célja, hogy mindenki megtegye, a tőle elvárható minimumot, a saját testi épségének megóvása érdekében. Ezen kiegészítők hiányában, a kerékpáros nem vehet részt a közúti közlekedésben, amennyiben ezt mégis megkísérli, a közúti közlekedésben való jogosulatlan részvétel miatti bírság kerül kiszabásra.
  • A kerékpárosoknak, 12 éves kor felett egyszeri, kötelező KRESZ vizsgán kell résztvenni. Amennyiben a kerékpáros rendelkezik valamilyen vizsgához kötött jogosítvánnyal, az feljogosítja a kerékpár vezetésére is.
  • Az általános KRESZ oktatásban, és a vizsgán, a kerékpáros közlekedés szabályaira vonatkozó fejezetet kiemelten kell kezelni, és erre vonatkozóan a vizsgakérdések között kötelezően szerepelnie kell ilyen jellegű kérdéseknek is.
  • A súlyos, és halálos gyermekbalesetek csökkentése érdekében, az általános iskolákban, tananyag formájában vissza kell állítani a közlekedésre való nevelést, ezen belül is kiemelt hangsúlyt fektetve a defenzív közlekedés oktatására.
  • A kellő szabályismeret (vizsga) és szülői felügyelet nélkül kerékpározó kiskorúak esetében, a szülő felelősségét mindig vizsgálni kell.
  • Azoknak, akik a kerékpárt hivatásszerűen, a napi munkavégzésük eszközeként használják, munkahelyükön évente balesetvédelmi és KRESZ oktatásban kell részesülniük, amin a részvétel kötelező, és az oktatáson való részvételről, és a tesztlap sikeres kitöltéséről igazolást kell kiadni, amit a kerékpárral munkát végző személynek, magával kell hordani. Ezen tanfolyamokat a Kerékpáros Szövetségek, a törvényben meghatározott hatósági áron szintén megszervezhetik a független vállalkozók részére.
  • A jogosítvány megszerzése az átmeneti időszakban, a falvakban, községekben és nagyközségekben élő, a törvény életbelépésekor az 50. életévet már betöltő, és a kerékpárt csak ott használó állampolgárok számára nem lenne kötelező.
  • Az említett településeken kerékpárt használó polgárok számára 2 év átmeneti mentességet biztosít a törvény, a kerékpárok műszaki vizsgáztatása terén is. A közlekedésben való részvételhez szükséges,  -  és a jelenlegi szabályozás szerint is kötelező  -  első és hátsó fényforrások és fényvisszaverők megléte azonban, a közlekedésben való részvétel alapvető feltétele, és erre vonatkozóan nincs türelmi időszak.
  • Kerékpárutak kialakításának, forgalmának és elsőbbségi rendszerének átgondolt, és a közlekedés résztvevőinek biztonságát leginkább szolgáló utólagos átvizsgálása és szabályozása. Fontos, hogy a szabályozás képes legyen rugalmasan igazodni, a jelentős részben utólag, szerencsétlenül kialakított kerékpárutak, kereszteződések biztonságossá tételéhez.
  • Bár a KRESZ igyekszik a gyengébb védelmét előtérbe helyezni, ebbe a filozófiába beleillik a kerékpáros saját magával szembeni védelme is. Azaz több, a kerékpárosokra is vonatkozó sebességkorlátozást, elsőbbségadás kötelező, illetve stop-táblát, veszélyes kereszteződésre figyelmeztető táblát kell kihelyezni a kerékpárutak és egyéb útvonalak kereszteződését megelőzően.
  • A kerékpáros KRESZ átdolgozásával, tudatosítani kell a kerékpárral közlekedőkben, hogy vannak olyan forgalmi szituációk, amelyekben az elvárható körültekintés a kerékpárosok érdekeit és a balestek elkerülését egyaránt szolgálja, és ennek az elmaradása esetén, a kerékpárost is terhelheti jogi felelősség.

Kiegészítés:

Az átmeneti időszakban (az első két évben) azok számára, akik kertvárosi övezetekben, parkokban, lakótelepeken belül használják a kerékpárt, nem kell rendszám. Szabadidős programokra, pénteken 14.00 óra és hétfő reggel 08.00 között szintén lehet rendszám nélküli kerékpárt használni. Ettől eltérő időpontokra vonatkozóan az útvonal, és a cél megjelölésével is kérhető lenne az interneten útvonalengedély. Ezek az átmeneti könnyítések, kimondottan a szabadidős kerékpározás támogatását szolgálják.  Mivel az országúti közlekedésben egyelőre nem lépne életbe a rendszám kötelezettség, csak az időszaki (szabadidős) városi kerékpározás esetén kellene az ügyintézésre néhány percet rászánni. Havonta maximum négy alkalommal lehetne ilyet kérni. A kötelező biztosítás nem elengedhető.

A kerékpáros a közlekedés egyenrangú, - bár egyik legsérülékenyebb  -  résztvevője, és ennek a figyelembevételével kellene elgondolkodni a további teendőkön.

A leírtakon kívül, javasoljuk, a kerékpározás szabályainak kevésbé egyoldalú, azaz átgondoltabb, a közlekedés többi résztvevőjét sem veszélyeztető, és a kerékpárosok testi épségének megőrzését jobban szolgáló szabályok megalkotását. A jelenlegi, lobbi érdekek mentén megszületett szabályozás, közelebb áll a közúti közlekedés résztvevőinek, hatáskörben elkövetett gondatlan veszélyeztetéséhez, mint egy észérveken alapuló, és a biztonságos közlekedést szolgáló átfogó, és körültekintő alapossággal megalkotott szabályozáshoz.

A választások előtt, - néhány szavazat reményében - a közlekedés biztonságát, és az állampolgárok testi épségét is veszélyeztetve elfogadott KRESZ módosítás, felelőtlenül sodorta veszélybe a közlekedőket, beleértve magát a kerékpárost is, melyet talán jobb lenne a rendőrség, és a szakma javaslatainak figyelembevételével a lehető leggyorsabban korrigálni.

Kérjük javaslataink megfontolását!

Autósok Szövetsége       

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
HIRDETÉS

 

 
Óra
 
SMS HIRDETÉS
 


 

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.