AZ AUTÓS TÉNYLEG KÖZELLENSÉG?
2012.04.02. 21:03
Tisztelt Szerkesztőség!
A \"Mindenki gyalogosnak születik\" kampány, illetve Critical Mass kapcsán osztanék meg Önökkel pár gondolatot, hátha érdemesnek találják átgondolásra. Hozzátéve még, hogy napokon belül a jó idő miatt egyre több bicajos fog előkerülni az utakra.
Jelenleg a kerékpáros fejlesztések az úttest irányába mutatnak. Ott kívánnak kijelölni sávokat, nyomokat a kerékpárosoknak. Ezt biztonságosabbnak találják, mint a gyalogosok mellett összekapcsolva, vagy elkülönítve vezetett kerékpárutat.
A kerékpárok jelenleg bizonyos helyeken az út mellett kb 1 méteres nyomon közlekedhetnek. Így nem vesznek el a gyalogosoktól helyet. Azonban, pár dolog ezzel kapcsolatban, ami előrébb mutat. Potenciális veszély, ha ezt a parkoló autók mellett vezetik, ugyanis ez pont az ajtónyitási zónába viszik. Ezzel valoszínűsíthető a baleseti statisztika növekedése. Majd ezt is biztonságosabbá kívánják tenni, így egy teljes sávot - hogy a zónán
kívül tudjon menni a kerékpáros - elvehetnek az autóktól. Visszatenni a gyalogosok közé nem fogják a bicikliseket, ha már elfogadott álláspont lesz, hogy az bizony jármű.
Gyalogos-biciklis balesetek sérüléseinek komolysága mondjuk a súlykülönbség és sebesség arányaira vetítve 60-100 kiló gyalogos csattan a 80-120 kilós gyalogossal. Ha ész nélkül és nagyon szerencsétlenül vezet a bicajos, nem megfelelő sebességgel, akkor maximum 30 km/óra különbség lehet a kettő között. A baleset így is súlyos biztos, nem vitatom. Viszont ugyan ezzel a sebességgel egy nyíló ajtóba csapódni, vagy elrántani a kormányt és a mögötte jövő autó elé vágódni talán nagyságrendekkel nagyobb kárt tud okozni. Ugyanez igaz lehet a pár tonnás buszok esetében is, mondjuk a buszsávba vezetett biciklisek esetében.
Jelenlegi hangoztatott statisztika szerint a bicikliúton történnek a biciklis-autós balesetek nagy százaléka, az úttest a biztonságos. Jelenleg. Ugyanis jóval kevesebben kerékpároznak az úttesten, mint a bicikliutakon. Így természetesen kijön ez a statisztika, amit lehet mutogatni. Később lesz olyan is vélhetőleg, hogy 1 méteres sávban több a baleset, mint egy teljes
forgalmi sávban és itt kész is a bizonyítás.
Ebből az autósok jól nem fognak kijönni az biztos. Előbb utóbb elveszik a sávokat a biztonság nevében és most kapnak lehetőséget ennek a bebizonyítására. Természetesen a belvárosban is élnek és élni is fognak emberek autóval. Viszont a terhek ismét nőni fognak ezek által, a kerületek bevételei csökkennek, stb...
A környezetvédelem, az élhető város nagyon szép dolog, de akik azt hirdetik, hogy mindenki gyalogos, azoktól várható, hogy az autósok ellen fognak mindent megtenni és kiharcolni. Ezt már a pirosba helyezett autó is jelzi a plakátokon, matricákon.
Még annyit fűznék hozzá, hogy a Critical Mass egyik főszervezője Kürti Úr, aki a Hajtás Pajtás futárcég tulajdonosa. Így az autók kiszorítása egyértelműen gazdasági megfontolásból is fontos lehet számára, hiszen mivel szállítanának autó nélkül? Illetve a Mindenki gyalogosnak születik kampány 54 millió forint volt. Ami reklámra, plakát és matrica ment el túlnyomó részben. A nagy összefogást hirdető kampány értelmetlen, felirat nélküli matricájára, plakátjára sikerült az autót a piros-ba rajzolni, ami tudat alatt is sokat sugall!
Ha van benne használható gondolat, talán érdemes utánanézni ezeknek és a kampányoknak és ezekkel a megfelelő médiumok felé fordulniuk, lehetőleg minél hamarabb.
Egy javaslat a végére még. Lehetőleg nagyon gyorsan induljanak el a közösségi média irányába - facebook - ami ingyenes és nagyon nagy aktív nyilvánosságot biztosít. Főleg az odafigyelésre és a toleranciára fókuszált kampányokkal. Illetve arra nyitott biciklis csoportokkal is felvenni ott a kapcsolatot.
Félreértések elkerülése végett én is szeretnék egy élhető várost, de az élni és élni hagyni elve szerint. Van világoszöld és sötétzöld is, ha érti.
Remélem segíthettem valamit.
Üdvözlettel:
Nagy Balázs
|