Autó-Motor : A FORD FIESTA ÉS FIESTA VAN ECONETIC TULAJDONOSOK EZENTÚL NEM FIZETNEK BEHAJTÁSI DÍJAT LONDONBAN |
A FORD FIESTA ÉS FIESTA VAN ECONETIC TULAJDONOSOK EZENTÚL NEM FIZETNEK BEHAJTÁSI DÍJAT LONDONBAN
2011.01.19. 12:09

A londoni behajtási díj olyan autósok számára kötelező, akik London belvárosának egy meghatározott területére hajtanak be. A díj célja a torlódás csökkentése, illetve leginkább a pénzügyi források előteremtése a londoni közlekedési rendszer fejlesztéséhez. A behajtási zónát 2003 februárjában jelölték ki, majd 2007-ben kiterjesztették Nyugat-London bizonyos részeire. Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű, és sokat vitatott, túlkapásoktól sem mentes program a világon. A nagy ellenállásra való tekintettel, ettől az évtől, némileg normálisabb elvek alapján, inkább már környezetterhelési díjként felfogható módon szabályozták és alakították át, a világ egyik legarrogánsabb és leglehúzósabb projektjét, amire azért ott volt is némi szükség.
Mielőtt még nálunk is újra felkapná valaki ezt az idiotizmust, azért szabad legyen megjegyezni, hogy Londonban kicsit többen élnek és közlekednek, mint mi itt az egész országban. Másrészt elektro-hibrid buszokat állítanak forgalomba, mindent megtesznek az elektromos autók elterjesztéséért, és olyan sűrűségű és színvonalú a közösségi közlekedés, ami azért nem összehasonlítható. Persze, majdnem biztos, hogy ott is elszúrtak pár dolgot. Tehát NE másoljunk le semmit ész nélkül! -szerk-

2011. január 4-től kezdve a 100 g/km vagy annál kisebb CO2 emisszióval működő és egyben az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási szabványt is teljesítő autók mentesülnek a Londoni Behajtási Díj megfizetése alól, amennyiben tulajdonosuk járművenként, évente 10 font átalányt befizet. Az Egyesült Királyságban nagy népszerűségnek örvendő Ford Fiesta ECOnetic és a Fiesta Van ECOnetic modellek teljesítik ezeket a feltételeket: egyaránt 98 g/km CO2-t bocsátanak ki, azaz kevesebbet, mint a Behajtási Díj jelenlegi, 100 g/km-es határértéke.

Egyébiránt naponta és járművenként 8 font a kötelező díj, amennyiben az adott jármű (hétfőtől péntekig) reggel 7 és este 6 óra között bármikor a kijelölt zónába behajt; a bliccelőkre 60 és 180 font közötti bírságot szabnak ki.

London polgármestere, Boris Johnson a fentieken felül jelentős változásokat hirdetett meg a Behajtási Díjjal kapcsolatban – ezentúl nemcsak a Díj alól mentesülő hibridek, hanem minden környezetbarát autó kedvezményt kap. A környezetbarát járműre vonatkozó kedvezmény szerint minden 100 g/km alatti CO2 emisszióval működő (azaz útdíjat sem fizető) és bizonyos egyéb feltételeknek megfelelő – például az Euro 5-ös emissziós normát teljesítő – autók mentesülnek a díjfizetés alól. Ezzel egyidőben a polgármester azt tervezi, hogy az olyan nagyteljesítményű hibridautók, mint a Lexus GS450h és RX400h ismét bekerülnek a díjfizetésre kötelezett kocsik közé. Ezek az autók ugyanis több káros anyagot bocsátanak ki más, szintén kedvezményezett autóknál, de eddig hibridrendszerüknek köszönhetően nem kellett fizetniük.

E kocsik tulajdonosainak mostantól kezdve évente összesen közel 3.700 Fontos (nagyságrendileg 1.150.000 Forint) behajtási díjjal kell számolniuk, hiszen a díj összege 2011. január 4 után 8-ról 10 fontra nő. A korábbi, nagy ellenállást kiváltó tervekkel szemben viszont nem nagyobbítják meg a London nyugati részében lévő díjfizetési övezetet, sőt több képviselő és civil szervezet nyomására felmerült bizonyos, értelmetlenül bevont területek felszabadításának a lehetősége is.
---
Néhány gondolat a cikkel és a témával kapcsolatosan
Amennyiben belegondolunk, nem a dugóval van a probléma, hanem a benne ácsorgó autók okozta környezeti terheléssel, és az ebből adódó egészségkárosodással. Ehhez azonban a kormányzatoknak és a városok vezetésének már régen át kellett volna gondolni a fosszilis üzemanyagokkal közlekedő járművek visszaszorítását, a közösségi közlekedés környezetbarát, tisztán elektromos járművekkel, illetve gáz-elektro hibrid buszokkal való megoldását, a közösségi közlekedéshez sorolt taxik átállítását, és akkor a mögöttes gazdasági rendszer működőképességének megőrzéséről még nem is beszéltünk.
Sokan talán nem tudják, hogy a BKV buszok által ránk zúdított szilárd szennyezőanyag mennyisége éves szinten közel 3 méter magas koromréteggel fedné be a belső kerületeket. Ez persze az autósok megsarcolását folyamatosan szorgalmazó, ismert és nagyon aktív zöld szervezetnek soha nem volt téma.

Legalább a belső kerületekben, már Budapesten és a többi nagyvárosban is gomba mód kellene, hogy szaporodjanak az elektromos autók a dokkoló egységei, a közösségi közlekedést üzemeltető vállalatok kezébe lehetne adni a földgázkutak üzemeltetési jogát, ezzel az egyéni közlekedés számára jelezni, hogy merre felé kellene elindulni azoknak, akik továbbra is autózni szeretnének a városokban. A közösségi közlekedés költségeihez, így az autósok is hozzájárulhatnának minden egyes tankolásnál. Persze ilyenkor lehet gondolkodni azon, hogy mit tartunk fontosnak, és mi a duma, illetve mindenféle gazdasági csoportok érdekei, meddig képesek hátráltatni a fejlődést.
Ahhoz, hogy a politika láthatóan deklarálja, hogy nemcsak az utca emberével szemben támaszt (jelenleg irreális) elvárásokat, az összes közintézménynek már most át kellene állnia az elektromos autók használatára, és a földgáz illetve autógáz üzemű járművek elterjedését kellene elősegíteni. Ehhez persze hozzátartozna a tiszta energiatermelő rendszer kiépítése is. Persze tudom, hogy ez komoly gazdasági átalakulást is hoz, de ezért vannak azok a gazdasági és pénzügyi szakemberek, akiknek nem okvetlenül az a feladata, hogy egy elavult, mára már visszafordíthatatlan károkat okozó rendszert életben tartsanak, hanem annak az új útnak a megalapozása és kiépítése, ami egy tisztább és kevésbé képmutató jövő felé veszi az irányt.

Jó lenne felébredni, és kilábalni az agyament lobbista érdekeket követő, káros ötletekből is. Ugye, végre rájönnek, hogy nem a kerékpár a jövő útja!? Az csak egy a sok közül, de egy város infrastruktúrájának ellátására alkalmatlan. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne foglalkozzunk vele, de a fajsúlyának megfelelő összeget, időt és energiát fordítsunk rá, és eszetlen túlkapásokkal ne okozzunk újabb károkat. A racionalitás határain belül integráljuk be a rendszerbe, és ha már beleterveztük, vegyük is komolyan, ne csak amolyan hétvégi bohóckodásnak megfelelően szabályozzuk, és ellenőrizzük a forgalomban való részvételüket. A közlekedés ugyanis nem néhány politikus és civil homokozója, hanem veszélyes üzem és a város működőképességének alapvető tényezője. Tehát csak ésszel! Úgy tűnik, most a közlekedési koordinációval foglalkozó központban, a hosszú évtizedekig tartó sötétség után, végre a normális, életszerű gondolatok kerekedhetnek felül. Le kellett tennem a kalapom a földig, mikor Vitézy Dávid azt mondta, nem lesz dugódíj amíg nincs alternatíva! Megjegyzem, a dugódíj egyébiránt egy marhaság, mert majdan nevezzük környezetterhelési díjnak, és azok élvezzék ennek a hátrányait, akiknek nem kell az elektromos, gázüzemű, hibrid vagy egyéb tiszta jármű!! Talán még akár európai értékű minta is lehet ebből a lezüllesztett, demoralizált városból, ha nem másolunk, hanem a saját adottságainkhoz igazodva saját gondolataink, és elképzeléseink alapján építkezünk. Csak akkor lesz élhetőbb, tisztább környezetünk, ha ezt a döntéshozásba bejutott képviselőink is komolyan veszik, és nem a „lefelé taposunk” gyakorlat folytatódik tovább. Attól, hogy rugdosták, árucikknek tekintették és eladták, megnyomorították és kifosztották az utca emberét, nem lett szebb a világ. Ezt a Demszky érában már kipróbálták rajtunk.
-bögi-
|