Közérdekű Hírportál
Közérdekű Hírportál
 
Menü
 
 
JOGSEGÉLY

AUTÓS JOGSEGÉLYSZOLGÁLAT A SZÖVETSÉG REGISZTRÁLT TAGJAINAK!!

dr.SZIKLAI JÁNOS ügyvéd

telefon: +3620/939-17-88

e-mail: drsziklai@t-online.hu

web:  www.sziklai-ugyved.hu

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

 

  

 

 

 

Impresszum

 

 
CIKK MÚZEUM
CIKK MÚZEUM : Tereplegenda – Jeep Wrangler 2,4 Sport

Tereplegenda – Jeep Wrangler 2,4 Sport

  2011.02.17. 10:12

A Wrangler modelltörténete röpke esztendők helyett hosszú évtizedekben mérhető: a sikersztori az 1940-es években kezdődött, igaz, más néven. A második világháborúban, az amerikai hadsereg strapabíró, terepen is otthonosan mozgó, könnyű szállító gépjárműre kiírt pályázatán a Willys-Overland nevű cég négykerekűje diadalmaskodott – „ő” volt a háborús filmekből jól ismert Willys-Jeep. Gyártása 1941-ben indult, s több mint 300 000 darabot állított hadrendbe az US Army.

(képek és cikk: Zsurzs Jenő)


A háború után a Willys okosan levédette a Jeep márkanevet, s 1950-ben megkezdte a modell polgári változatának gyártását, CJ-5 jelzéssel (CJ – Civilian Jeep). Napjainkig kalandos utat járt be a márka: többszöri tulajdonosváltás után most a Chryslerhez tartozik, ám az „öreg harcos” továbbra is szerepel a kínálatban, Wrangler néven.

Az évtizedek nem sokat lágyítottak a Jeep markáns vonásain. Szélcsatornát sosem látott, szögletes dobozforma, a terepezés viszontagságaira fittyet hányó, elpusztíthatatlan, szilárd létraváz, elöl-hátul merev tengely. Sehol semmi felesleges cicoma, csak spártai egyszerűség és funkcionalitás. Némi kompromisszum azért köttetett az első futóműnél: laprugók helyett már spirálrugókat alkalmaznak, ám hátul nem, ott minden olyan, mint régen. (A sprőd felfüggesztés ugyan nem kényeztetett elsőosztályú lengéskényelemmel, cserébe viszont meg sem kottyant neki a téli kátyúrengeteggel tarkított pesti úthálózat.)

 

A Wrangler más tekintetben is különbözik nemcsak a személyautóktól, de a szalonterepjáróktól is. Csomagtere minimális, a hátsó ülések megközelítése - lévén kétajtós az öreg jenki – nem egyszerű mutatvány, és a kényelem sem éppen főúri.

Elöl sokkal jobb a helyzet, bár a beszálláshoz át kell jutni a bő 60 centis magasságú küszöbön. Az ablakok manuális rásegítésűek (kurblis mozgatómechanizmus), s a külső tükröket is kézzel kell beállítani. A dolog magyarázata, hogy jó idő esetén az ajtók néhány mozdulattal leszerelhetőek csakúgy, mint a kemény műanyag tetőelem – vissza a gyökerekhez!

 

A négyhengeres, 2,4 literes, 105 kW (143 LE) teljesítményű benzines erőforrás gyári adatok szerint bő 13 másodperc alatt gyorsítja 100-as tempóra a Wranglert, a végsebesség 150 felett van. Lényegtelen, az autó nem száguldozásra való. A 120 km/órás utazótempó még éppen jól áll neki, a hosszú hatodik fokozatban ilyenkor 2500 körüli fordulaton, viszonylag takarékosan dolgozik a motor, és a menetzajok is elviselhetőek. A közel 500 kilométeres teszt során egyébként egészen tisztességes, 12 literes tesztfogyasztást produkált a Wrangler.

 

A Jeep terepen él igazán. Úttalan utakra térve a terepváltó karját a sima hátsókerékhajtásból összkerekes üzemmódba húzzuk, s indulhat a kalandtúra! Gonosz domborzati (v)iszonyok között elkél a felező kapcsolása, ilyenkor aztán alig van leküzdhetetlen akadály. A minimális első és hátsó túlnyúlások, meg a nagy hasmagasság kitűnő terepszögeket eredményeznek, ennek köszönhetően ijesztően meredek emelkedőket, bakhátakat küzdhetünk le a Wranglerrel. Az elpusztíthatatlan létraalváz előnyei itt mutatkoznak meg: még a legképtelenebb, kicsavarodott „testhelyzetekben” sem ropog/nyikorog a kasztni. A komolyabb mutatványoknak csak az inkább utcai használatra való gumiabroncsok szabhatnak határt, igazi terepgumikkal csodákra képes a Jeep. (Meg némi célirányos átépítéssel, lásd keretes írásunkat.)

A Wrangler több egy egyszerű autónál: legenda négy keréken, az autózás történelmének része, a kevésszámú vegytiszta terepjárók egyike, ezért nem mérhető hétköznapi mércével. Mindezek tükrében nem túlzó a 6 000 000 forintos vételár.       

 

Jeep-specialisták mesélték

 

Érdekes, szép és jó volt az egyhetes Wranglerezés – de kíváncsiak voltunk a Jeepeket régen és keményen gyötrő felhasználók véleményére is. A Hungaroringen üzemelő Adventure Park egyik terepjáró-vezetés oktatója, Sélley Csaba 14 éve tett szert egy 1985-ös évjáratú, elöl - hátul laprugós, keménykötésű XJ7-es (a CJ-széria utolsó változata) Jeepre. Közel 10 évig egyedüli autója volt, ezért ezt nyúzta a hétköznapok során – és hétvégenként, számtalan terepversenyen is! Hathengeres, négyliteres, karburátoros benzinmotorja, és általában az egész autó állja az idők próbáját, igaz gazdája meg is becsüli: tavaly alapos felújításon esett át a hű igavonó, és továbbra is szolgálatban marad. Mint Csaba megfogalmazta: vannak a terepjárók – és van a Jeep…!

Csaba, és sok más Jeep-tulajdonos autójának szakavatott doktora Veress Gábor, aki - kell-e mondani? – maga is a márka lelkes híve és keményvonalas felhasználója. Véleménye szerint a Jeep alapból is jó terepjáró, de legnagyobb előnye a szinte korlátlan mértékben való átépíthetősége, testre szabhatósága. A különböző gyári futómű-és rugókészletek, első-és hátsó hidak, differenciálzárak és egyéb spéci kellékek elképzelhetetlenül gazdag választékából csemegézhet az, aki egy Jeep átépítésére adja a fejét.

Gábor két művét szemügyre is vehettük: már a „kissé” átépített – jócskán megemelt, különleges keréktárcsákkal és gumikkal felvértezett – családi Jeep sem mondható átlagosnak, ám a versenyzésre „tenyésztett”, egyebek között extrém hajtáslánccal és külön hátsókerék-kormányzással (!) rendelkező telivértől valószínűleg szülőhazájában is tátva maradna a Jeep-hívők szája. A terepezés gondolatával komolyan foglalkozó tulajdonosoknak egyébként Gábor mindenképpen ajánlja a rendszeres kínzást nehezen viselő, kissé alulméretezett hajtáslánc megerősítését – több beavatkozásra nincs is szükség.

-zsurzs-  

 
HIRDETÉS

 

 
Óra
 
SMS HIRDETÉS
 


 

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal